ویتامین ها (4)

 این ویتامین "ب" محلول در آب است و در بدن تبدیل به ترکیبی به نام «کوآنزیم-آ» می شود که وجود این ماده در بدن برای تبدیل غذا به انرژی لازم است. ویتامین «ب-5» به عنوان ویتامین « ضد استرس» نیز شناخته شده است. زیرا عملکرد غذة آدرنال را تقویت کرده و بهبود می بخشد. (غده آدرنال عضوی است که بدن را در مقابل انواع استرس ها حمایت می کند).

ویتامین ب-5 برای عمل عضلات و اعصاب ضروری است و برای حفظ سلامتی سیستم ایمنی بدن، حیاتی است. این ویتامین همچنین در کاهش علایم دردناک روماتیسم مفصلی مؤثر است.

موارد استفاده

بعضی از پزشکان برای خستگی، آلرژی، آسم، پسوریازیس یا دیگر بیماری های مزمن یا برای زندگی های بسیار فعال و پراسترس، ویتامین "ب-5" را توصیه می کنند. ثابت نشده است که ویتامین "ب-5" برای این بیماریها مفید بوده باشد.

مصرف ویتامین "ب-5" به کاهش درد، تورم و خشکی صبگاهی بیماری روماتیسم مفصلی کمک می کند و بهبودی زخم را مخصوصاً بعد از جراحی، تسریع می کند.

اسید پانتوتنیک به کاهش لیپید خون (چربی، کلسترول، تری گلیسریدها) کمک کرده و پدیدة سمیت زدایی را تسریع می کند.

منابع غذایی

اسید پانتوتنیک از ریشة یونانی پانتوز (Pantos) به معنی «هرکجا» گرفته شده است و این نام به خاطر این است که این ماده در انواع مختلف مواد غذایی یافت میشود. مقدار زیادی از ویتامین "ب-5" در طی تهیه فرآورده های غذایی از بین می رود. بنابراین گوشت تازه، سبزیجات و تمام غلات تازه دارای ویتامین "ب-5" بیشتری نسبت به غذاهای فریز شده یا کنسرو شده هستند.

بهترین منابع ویتامین "ب-5" عبارتند از: مخمر آبجو، نان غلات و حبوبات، قارچ، کبد، لوبیای خشک و نخود، آووکادو، ماهی، مرغ، آجیل (فندق،گردو)، بادام زمینی، گل کلم، شیر و پنیر، سیب زمینی، پرتقال، موز و تخم مرغ.

اشکال دیگر

ویتامین "ب-5" در بیشتر ویتامین های ب- کمپلکس وجود دارد.این ویتامین همچنین به صورت منفرد در "کلسیم پانتوتنات" نیز قابل دسترس است. این ماده 92 درصد اسید پانتوتنیک و 8 درصد کلسیم دارد. این ویتامین همچنین به صورت کپسولهای 100، 250 و 500 میلی گرمی در دسترس است.

موارد احتیاط

تداخل یا عوارض جانبی در مورد مصرف مکمل های ویتامین "ب-5" شناخته نشده است. توصیه شده است که ویتامین ب-5 را همراه با سایر ویتامینهای "ب" مصرف کنید تا تعادل سیستم بدن شما در مورد ویتامین ب حفظ شود.

تداخل های احتمالی

هیچ تداخل شدیدی در مورد این ویتامین با ویتامین های دیگر، گیاهان و داروها شناخته نشده است.

 

ویتامین ب-6 (پیریدوکسین)

ویتامین ب-6 یک ویتامین محلول در آب است. بدن شما از 3 شکل ویتامین ب-6 استفاده می کند. پیریدوکسین (PN)، پیرویدوکسال (PL) و پیریدوکسامین (PM). بیشتر مواقع منظور از ویتامین ب-6 پیریدوکسین است.

ویتامین ب-6 عملکرد های متفاوتی در بدن دارد که عبارت است از: شکستن کربوهیدراتها برای ایجاد انرژی، تشکیل هموگلوبین و دیگر موادی که بدن به آن نیاز دارد.

موارد استفاده

موارد استفاده ویتامین ب-6 شامل موارد زیر است:

بهبود علایم ناشی از کمبود ویتامین ب-6، این علایم شامل التهاب (قرمزی، ورم، درد)، دهان، ترک و خشک شدن لبها، تحریک پذیری، افسردگی و گیجی است.

درمان کم خونی و اختلالات سیستم عصبی ناشی از داروهای ضد سل.

درمان بیمارانی که میزان زیادی ایزونیازید (داروی ضد سل) مصرف کرده اند.

کاهش علایم سندرم پیش از قاعدگی (PMS).

کاهش تهوع و استفراغ در طی حاملگی.

جلوگیری از بیماریهای قلبی. مطالعات اخیر نشان می دهد که ویتامین ب-6، ویتامین ب-12 و فولات می تواند باعث کاهش سطح هوموسیستین خون (ماده ای که خطر بیماریهای قلبی را افزایش
می دهد) شود.

مرغ، ماهی، کلیه، کبد، تخم مرغ و گوشت خوک غنی ترین منابع غذایی ویتامین ب-6 هستند. موارد زیر نیز منابع خوبی برای این ویتامین هستند:

مخمر، سبوس گندم، غلات، سیب زمینی، موز و جو دوسر. ویتامین ب-6 در غذاهای فریزشده یا فرآورده های غذایی (مانند گوشت) از بین می رود.

اشکال دیگر

ویتامین ب-6 به صورت پیریدوکسین هیدروکلرید قابل دسترسی است. این ترکیب به صورت قرص در شکل مولتی ویتامین (قابل جویدن برای بچه ها) در دسترس است. شکل ب-کمپکس یا به تنهایی به مقدارهای 1 تا 150 میلی گرمی وجود دارد. ویتامین ب-6 همچنین در مولتی ویتامین هایی که به صورت قطره و مایع هستند و بچه ها استفاده می کنند نیز وجود دارد.

نحوة مصرف

برای جلوگیری از کمبود ویتامین ب-6 مردان باید روزانه 2 میلی گرم و زنان 1/5 میلی گرم از این ویتامین استفاده کنند. زنان حامله نیاز به 2/2 میلی گرم ویتامین ب-6 روزانه و زنان شیرده 2/1 میلی گرم نیاز دارند. افرادی که رژیم غذایی متعادل شامل منابع ویتامین ب-6 مصرف می کنند نیاز روزانه شان به این ویتامین مرتفع شده و نیازی به مکمل های اضافی این ویتامین ندارند. اگر در مورد نیاز روزانه به ویتامین ب-6 سؤالی دارید می توانید با پزشکتان مشورت کنید. مکمل های ویتامینی را همیشه همراه با آب، ترجیحاً بعد از غذا مصرف کنید.

موارد احتیاط

ویتامین ب-6 وقتی به مقدار زیاد (200 میلی گرم یا بیشتر در روز) و به مدت طولانی مصرف شود می تواند باعث مشکلات عصبی شود. قطع مصرف آن باعث بهبودی مشکلات میشود.

تداخل های احتمالی

وتامین ب-6 اثر لوودوپا داروی بیماری پارکینسون را مهار می کند برای اطلاعات بیشتر در مورد ویتامین ب-6 با پزشک صحبت کنید.

/ 0 نظر / 70 بازدید