مواد معدنی بدن (10) سولفور

سولفور

 این عنصر ، عنصری باستانی است و اطلاعات دقیقی از تاریخ و محل کشف آن در دست نمی باشد.منشاء نام این عنصر از کلمه سانسکریت سولور "sulvere " به معنای سولفور و یا از کلمه لاتین "sulphurium " گرفته شده است.

  سولفور(گوگرد) یک مادة ‌معدنی است که به طورطبیعی درنزدیکی چشمه های آب داغ و دهانة کوه های آتشفشانی یافت می شود.  بوی «تخم مرغ فاسد شده»، گوگرد ناشی از گاز دی اکسید گوگرد است که در هوا پخش می شود. از زمان های قدیم گوگرد به عنوان دارو استفاه می شده و در هر سلول از بدن وجود دارد.

   این عنصر در بدن به سه صورت دیده می شود:

   1- ترکیبات معدنی : مانند هیدروژن سولفوره، هیپو سولفیت ها، سولفیت هاو سولفات ها

    2-  ترکیبات آلی گوگرد دار: مانند اسید های آمینه سیستئین، سیستین و متیونین – ویتامین های گروهB – انسولین- کوآنزیم A

   3- ترکیبات آلی- معدنی: مانند مو کو پلی ساکارید ها- استر های سولفوریک چربی و پروتئین ها    

وظایف سولفور

-   شرکت در ساختمان مادۀ ضد انعقاد خون ( هپارین) و اجزای بافت همبند مثل سولفات کنروئیتین.

-  شرکت در ساختمان تیامین ، بیوتین، آنزیم های محتوی گلوتاتیون و کوآنزیم A 

-  شرکت در ساختمان کراتین، لایۀ شاخی پوست، انگشتان دست وپا، پوست و مفاصل .

-    موج دار شدن مو وابسته به گوگرد و اتصالات گوگردی سیستئین است. بوی خاص ناشی از سوختن مو، به علت  گوگرد موجود در آن است.

-  گوگرد به صورت تیو سیانات و تیو سولفات در مایعات بدن به مقدار کم وجود دارد. عملکرد این مواد سم زدایی سیانید غذا، هوای آلوده و دود تنباکو است.

-  گوگرد در سنتز کلاژن و تشکیل بسیاری از موکو پلی ساکارید ها ضروری است.

-  گوگرد به طورعمده برای تخفیف قرمزی و بثورات خارش دار بیماریهایی نظیر«اگزما» و«دیاپر راش» (بثورات ناشی از   بستن  کهنه در بچه ها) مصرف می شود. گوگرد همچنین بدن را در مقابل سموم محیط حفظ می کند. علاوه بر این افرادی  که  دچار ورم  مفاصل هستند می توانند با حمام گرفتن در چشمه های آب داغ حاوی گوگرد، درد خود را تکسین بخشند.   

    منابع غذایی

  شکل عنصر معدنی گوگرد در حفره های نزدیک به چشمه های آب داغ و آتشفشان ها دیده میشود. فرم قابل استفاده برای بدن  درغذاهای غنی از پروتئین نظیر گوشت، گوشت ماهیچه، بوقلمون و مرغ، ماهی، تخم مرغ، لوبیای خشک پخته شده و نخود، شیرو محصولات به دست آمده از شیر یافت میشود. دیگر منابع خوب برای گوگرد شامل سیر، پیاز، کلم پیچ، مارچوبه، کلو و سبوس   گندم است.

  یک  رژیم غذایی مخلوط کمتر ممکن است کمبود سولفور داشته باشد زیرا پروتئین های تخم مرغ ، گوشت ، شیر وغلات همه  بیش از 1% سولفور دارند.

/ 0 نظر / 98 بازدید