ویتامین ها (6)

بنابراین برای حفظ سلامتی باید به طور مرتب روزانه به میزان کافی از این ویتامین استفاده کنید. ویتامین «سی» برای رشد و ترمیم بافت ها در همة قسمتهای بدن ضروری است. این ویتامین برای تشکیل کلاژن (که یک پروتئین مهم در تشکیل پوست، بافت ترمیم یافته، تاندون، رباط ها و عروق خونی است) لازم است. علاوه بر اینها، بدن برای ترمیم زخم، نیاز به میزان زیادی ویتامین c دارد. همچنین برای تشکیل و ترمیم غضروف. استخوان و دندان ویتامین c ضروری است. میزان زیادی ویتامین c در طی هر نوع پدیدة ترمیمی در بدن، شامل یک سرماخوردگی، عفونت، ییماری، صدمه یا جراحی مورد نیاز است. در این موارد شما نیاز بیشتری به این ویتامین  دارید. ویتامین c همچنین به کاهش آسیب بدن ناشی از مواد شیمیایی سمی و آلوده کننده هایی نظیر داروها و دود سیگار، کمک می کند.

سیگاریها بیشتر به ویتامین c نیاز دارند. تحقیقات نشان می دهد که این ویتامین در جلوگیری از سرطان مؤثر است و برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است. این ویتامین، همچنین به نگهداری دید خوب با افزایش سن، کمک می کند.

موارد استفاده

ویتامین C اثرات مثبت بسیار زیادی در بدن دارد که شامل موارد زیر است:

یادآوری عملکرد سیستم ایمنی بدن

تقویت بدن در مقابل سرطان

ضروری برای ترمیم زخم ها

کمک به جلوگیری از آب مروارید

افزایش کلسترول خوب (HDL)

کاهش خطر بیماری قلبی

کاهش فشار خون

مفید در درمان آلرژی

مقابله با اسپاسم ناشی از آسم

نگهداری سلامت عروق خونی

کمک به تقویت باروری مرد

تقویت بدن در مقابل مشکلات و عوارض دراز مدت دیابت.

کمک به بدن در مقابل سوختگی ناشی از خورشید و اثرات آن.

کمک به درمان خونریزی لثه، کبود شدگی و ورم مفاصل.

کمک به درمان ورم مفاصل و دیگر بیماری های التهابی.

اگر شما فرآورده های گوشتی مانند سوسیس و هات داگ زیاد استفاده می کنید باید بدانید که ویتامین c مانع از تشکیل نیتروزآمین که یک عامل ایجاد سرطان است میشود. بنابراین عقیده خوبی است که به همراه مصرف فرآورده های گوشتی از مکمل های این ویتامین نیز استفاده کنیم.

منابع غذایی

ویتامین c در بسیاری از میوه جات و سبزیجات وجود دارد. مواد غذایی که غنی ازاین ویتامین  هستند شامل آب پرتقال، فلفل سبز، هندوانه، خربزه، گریب فروت، گرمک، توت فرنگی، انبه، گل کلم، آب گوجه فرنگی، کلم فندقی، گل کلم،‌کاهو. این ویتامین همچنین در برگ های سبز پخته شده یا خام (کلم، اسفناج)، گوجه فرنگی تازه و سیب زمینی، کدو تنبل، تمشک، و آناناس وجود دارد. ویتامینc  به نور، هوا و گرما حساس است. خوردن سبزیجات خام و یا مختصری پخته شده جذب ویتامین c شما را افزایش می دهد.

اشکال دیگر

شما می توانید هم از فرم طبیعی و هم فرم ساختگی ویتامین c که اسید اسکوربیک نامیده میشود و به اشکال گوناگونی از مکمل ها وجود دارد، استفاده کنید شکل های رایج آن به صورت قرص، کپسول پودرهای کریستاله، قرص های جوشان و به شکل مایع وجود دارد. شما می توانید قرص های 25 میلی گرمی تا 100 گرمی را خریداری و استفاده کنید.

نحوة مصرف

ویتامین c در بدن ذخیره نمیشود، بنابراین باید به طور مرتب استفاده شود. بهترین روش مصرف مکمل ها همراه با غذا 2 تا 3 بار در روز با میزان مناسب است. میزان مجاز مصرف روزانة (RDA) 60 میلی گرم برای بزرگسالان، 70 میلی گرم برای خانم های حامله، 95 میلی گرم برای زنان شیرده، 100 میلی گرم برای سیگاریها، 40 میلی گرم برای بچه های جوانتر و 50 میلی گرم برای بچه های بزرگتراست. بعضی از تحقیقات 250 تا 500 میلی گرم ویتامین c 2 بار در روز را برای بزرگسالان توصیه می کند تا بیشترین اثر را داشته باشد. در صورتی که مصرف بیشتر از 1000 میلی گرم در روز دارید قبل از مصر ف با پزشک مشورت کنید.

موارد احتیاط

ویتامین C سمی نیست. مصرف زیاد آن (بیشتر از 2000 میلی گرم روزانه) باعث اسهال ، نفخ و آشفتگی معده میشود.اگر هرگونه مشکل کلیوی دارید قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

تداخل های احتمالی

ویتامین C در بدن دارای اثرات زیر است:

افزایش جذب آهن از غذا و مکمل های آهن یا مولتی ویتامین ها یا مکمل های معدنی.

کاهش جذب مس.

ایجاد اختلال در آزمایش خون برای ویتامین ب-12. اگر شما آزمایش خون دارید و ویتامین c زیادی مصرف کرده اید با پزشک مشورت کنید.

تداخلی شدید با هیچ دارو یا گیاهی در مورد این ویتامین شاخته نشده است.

ویتامین C به وسیله کبد برای سمیت زدایی داروها و دیگر مواد شیمیایی استفاده میشود. اگر شما داروی طبی به طور مرتب استفاده می کنید قبل از مصرف هرگونه مکمل ویتامینی با پزشک مشورت کنید.

 

ویتامین D

این ویتامین برای ساختن و نگهداری سلامتی استخوان ها در طول عمر ضروری است. کلسیم که عنصر اصلی استخوان است تنها در صورت حضور ویتامین D قابل جذب است. این ویتامین و کلسیم در بسیاری از اعمال بدن از قبیل حفظ سیستم ایمنی و سلامتی سیستم عصبی دخالت دارند.

موارد استفاده

مصرف کافی و مناسب ویتامین D می تواند از یک سری  بیماریهای جدی شامل موارد زیر جلوگیری کند:

پوکی استخوان: جلوگیری از حالت نرمی و شکنندگی سریع استخوان ها. ویتامین D بدن را در مقابل بیماریهایی نظیر ریکتز، نرمی استخوان (استئومالاسی)، پوکی استخوان و استئوپنی حفظ می کند. افرادی که در قسمتهای آب و هوای شمالی زندگی می کنند و کسانی که نور مستقیم خورشید را دریافت نمی کنند. برای تقویت استخوان ها نیاز به مصرف مکمل های این ویتامین  دارند. اگر سطح ویتامین D بدن پایین باشد مکمل های کلسیم در درمان پوکی استخوان کمکی نمی کنند.

سرطان: ویتامین D در رشد سلولها دخالت دارد و نشان داده شده است که باعث کاهش رشد سلولهای سرطانی خون، رودة بزرگ ، پوست و پستان میشود. همچنین تحقیقات بیانگر این نکته است که افراد با سطح کافی ویتامین D خطر کمتری برای ابتلا به سرطان پروستات و کولورکتال دارند.

دیابت: ویتامین D به تنظیم قند خون برای جلوگیری از دیابت یا کنترل آن کمک می کند.

مولتیپل اسکلروزیز: ویتامین D بدن را در مقابل ای بیماری حفظ می کند.

بیماری قلبی: ویتامین D از تصلب شرایین جلوگیری می کند و باعث کاهش فشارخون میشود.

ویتامین D همچنین در موارد زیر مفید است:

کمک به کنترل قند خون

کمک به یک پاراتیروئید بیش از حد فعال

کاهش آسیب غضروفی در افراد مبتلا به آرتروز و کاهش شدت روماتیسم مفصلی

در درمان پسوریازیس موفقیت آمیز است.

اگر شما تحت درمان با داروی ضد تشنج یا گلوکوکورتیکوییدها هستید از مصرف ویتامین D سود می برید.

منابع غذایی

غذاهایی که شامل ویتامین D هستند عبارتند از:

روغن ماهی

سالمون آزاد ماهی

تونا (ماهی بزرگ)

شیر مقوی

نرم تن

قارچ

حبوبات مقوی

زردة تخم مرغ

نور خورشید منبع طبیعی برای ویتامین D است. اگر پوست شما روشن است روزانه 20 تا 30 دقیقه در معرض نور خورشید قرار گیرد تا نیاز روزانه شما به ویتامین D مرتفع میشود. در صورت داشتن پوست تیره به مدت 3 ساعت در برابر نور خورشید قرار گیرد تا از آن سود ببرید. ابر، مه آلودگی، لباس و پوشش، فیلترهای نوری و پنجره های شیشه ای میزان دریافتی ویتامین  D نور خورشید را کاهش می دهند.

اشکال دیگر

ویتامین D در بسیاری از مولتی ویتامین ها یافت میشود. همچنین به صورت مایع، قرص، کپسول و ژل نرم به میزان 50 واحد تا 1000 واحدی یافت میشود. میزان های بیشتر از این مقدار نیز به صورت آماده و قابل دسترس وجود دارد. اگر شما در هضم چربیها مشکل دارید فرم تزریقی ویتامین D نیز قابل دسترس است.

نحوة مصرف

برای جلوگیری از بیماری، بزرگسالانی که به طور منظم در معرض نور خورشید قرار نمی گیرند بین 200 تا 400 واحد روزانه از ویتامین D استفاده کنند. برای مصرف منظم این مکمل ها با پزشکتان مشورت کنید. همچنین قبل از دادن ویتامین D به بچه ها با پزشک مشورت کنید.

موارد احتیاط

مصرف مقدار زیاد ویتامین D(بیشتر از 1000 واحد روزانه) می تواند شما را بسیار بیحال و مریض کند. نشانه های آن شامل تشنگی بیش از حد، مزة‌فلزی در دهان، درد استخوانی، خستگی،‌چشم درد، خارش پوست، استفراغ، اسهال، نیاز به ادرار کردن،‌و مشکلات عضلانی است. بیش از حد در معرض نور خورشید بودن، به شما ویتامین D اضافی نمی دهد.

اگر سطح کلسیم یا فسفر خون شما بالاست و یا اینکه بیماری کلیوی یا قلبی دارید قبل از استفاده از ویتامین D با پزشک مشورت کنید.

تداخل های احتمالی

موارد زیر باعث کاهش میزان ویتامین D دریافتی شما میشود:

کلسترامین

روغن معدنی

الکل

بعضی از درمانی های ضد تشنج

در صورتی که از آنتی اسیدهای حاوی منیزیوم، گلیکوزیدهای دیجیتال، وراپامیل و دیورتیک های تیازیدی استفاده می کنید، مصرف همزمان ویتامین Dمی تواند باعث بهم خوردن تعادل مواد معدنی در بدن شما شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد ویتامین Dبا پزشک صحبت کنید.

/ 0 نظر / 24 بازدید